E-handel

E-commerce

E-commerce er den engelske betegnelse for e-handel, som er handel der foregår på nettet. E-handel foregår oftest i form  af bookinger, bestillinger og køb via webshops, der er butikker på hjemmesider, og her kan der være både tale om produkter og services.

Danmark er det land, hvor den næststørste andel af befolkningen handler på nettet. 59% af danskerne handler på nettet og tallet forventes stigende over de kommende par år.

På e-handelsmarkedet ser vi flere trends. Der er en stigning i mobilhandel, hvor flere forbrugere foretrækker at handle via smartphones og tablets. Virksomheder fokuserer på personalisering ved hjælp af dataanalyse og kunstig intelligens til at skræddersy tilbud og produkter. Bæredygtighed er også i fokus, hvor forbrugere prioriterer virksomheder, der demonstrerer engagement i bæredygtighed.

Problemformulering

Hvordan kan du bygge en webshop for Bruun Kola ved anvendelse af Shopify?

Shopify


En e-handelsplatform til oprettelse og drift af online butikker.
  • oprettet SKU(stock-keeping-unit)
  • Oprettet SEO(Søgemaskine-optimering
  • Oprettet landingpage
  • Udformet og lavet handelsbetingelser.
  • Oprettet forskellige varekategorier
  • Designet forskellige varer

Spredshirt


Jeg har anvendt spreadshirt.dk til at designe forskellige varer med Bruun Kola logo.

ChatGpt


Jeg har brugt ChatGPT til at få hjælp til forskellige opgaver, herunder at skrive produktbeskrivelser, oprette meta beskrivelser, oversætte tekst og få svar på spørgsmål om emner som e-handel og SEO.

Teknisk struktur

Bag kulisserne er webshoppen drevet af e-handelsplatformen Shopify. Platformen håndterer alle teknikaliteterne ved at drive en webshop, herunder hosting, sikkerhed, betalingsintegrationer og ordrehåndtering. På webshoppen har jeg oprettet et varelager, varesortiment, rabatkode, prissætning og forskellige call-to-action knapper.

SKU-system

Et SKU-system (Stock Keeping Unit) bruges til at identificere og spore individuelle produkter i lagerbeholdningen. Det hjælper med produktadministration, lagerstyring, bestillinger og salg, rapportering og analyse, samt bruges på e-handelsplatforme til at identificere produkterne.

Her er et eksempel på hvordan SKU koder ser ud i min webshop.

SKU-koder (Stock Keeping Unit) er unikke identifikatorer, der tildeles individuelle produkter i en virksomheds lagerbeholdning. Disse koder består ofte af en kombination af bogstaver, tal eller symboler, der skaber et unikt identifikationsnummer for hvert produkt. MER-HOO-GR-XL001

Rabatkode, Ordrebekræftigelse & Hextom Shipping bar

Webshoppen er blevet til en fuldt funktionsdygtig onlinehandel. Betalingsløsningen er opsat. Dernæst er den klar til at modtage ordrer og udsende ordrebekræftigelse via mail. Jeg har opsat en HSB(Hextom-shipping bar) Denne bjælke kan bruges til at vise beskeder relateret til forsendelsespolitikker, gratis forsendelsestilbud, tidsbegrænsede kampagner og andre vigtige meddelelser for kunderne.

Løsning – Forside

På forsiden af min webshop har jeg prøvet at anvende et farve-tema der prøver at være tro mod Bruun Kolas identitet. For det første har jeg en menu-linje, som hjælper med at navigere brugeren rundt. Dernæst har jeg en automatisk reklame-video der afspiller når man åbner webshoppen. Derudover har jeg en sektion som indeholder en call-to-action funktion som tager brugeren videre til min varer-kollektion. Længere nede på siden, introducere jeg de nye Bruun-sodavand varianter med danskvand og appelsin. Tilsidst introducere jeg sektionen “featured products” som er et udklip af nogle af de produkter som er på lager.

Produkter

Jeg har oprettet en varer-kollektion som indeholder varer, alt indenfor sodavand, rom og gaveæsker til forskellige merchandise.

Kontaktside

Jeg har lavet en kontaktside hvor jeg introducere nogle af de vigtigste medarbejdere indenfor Bruun-organisationen. Derudover har jeg lavet en kontaktformular, så man kan sende en mail til virksomheden.

Landingpage: Om vores kola

Jeg har lavet en landingpage, hvor jeg beskriver nogle af kvaliteterne der er i de forskellige sodavand varianter. Derudover er der en call-to-action knap som navigere brugeren direkte ind på købssiden.

Om os

På siden “Om os-siden” har jeg viderfortalt Anders Bruuns personlige historie om Anders Bruun, ejeren af ​​Bruun Kola, der er en central figur i historien om virksomheden. Her fortæller han historien omkring grundlæggelsen af ​​virksomheden, dens værdier og mission, hans vision for produktet og hans indsats for at opbygge og udvikle virksomheden. Det omfatte hans personlige baggrund, motivation og engagement i at skabe en unik og populær kolasodavand.

Kilder

https://www.danskindustri.dk/brancher/di-handel/Arkiv/markedsanalyser/2022/danskernes-e-handel-q1-2022/

  • Hjemmeside: danskindustri.dk
  • Udgivelse: 2022
  • titel: Danskernes E-handle Q1

https://www.statista.com/chart/13139/estimated-worldwide-mobile-e-commerce-sales/

  • Hjemmeside: Statista.dk
  • Udgivelse: 2023
  • titel: Global Mobile E-commerce worth $2.2 trillion in 2023

https://www.danskindustri.dk/vi-radgiver-dig/ecommerce/nyhedsarkiv/nyheder/2023/01/nyhed-7-tre-trends/

  • Hjemmeside: Danskindustri.dk
  • Udgivelse: 2023
  • titel: Tre afgørende e-commerce trends for din virksomhed i 2023

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Scroll to Top